LUPA = LU APA?

Lupa satu nikmat Allah.

Ashabul kafi terbaca sebuah buku dr Ustat Zul Ramli. Lupa satu keperluan..Betul Ustat, Ashabul kafi sering memerlukan lupa…ialah…lupa pada kesedihan, lupa pada sakit, lupa pada penganiayaan seorang kawan baik dan lupa pada kekecewaan kepada sahabat baik..Namun ianya menjadi malapetaka kalau kita sering lupa pada diri, agama, ilmu dan lebih-lebih lagi pada Allah yang menjadikan kita.

Nikmat lupa ini sangat-sangat kita perlukan semasa keadaan tertentu untuk kita meneruskan hidup kita seterusnya. Bayangkanlah kalau Allah tarik kita punya lupa. Setiap masa kita akan sering mengigati kesalahan, kekecewaan dan penderitaan yang menyakitkan. Keceriaan kita akan terbantut, seterusnya kita akan menjadi murung atau tension dan mungkin kita akan menjadi gila. Namun atas kebesaran Allah dan kebijaksanaan Allah menjadikan kita sangat-sangat perlu pada lupa. Bersyukurlah pada Allah. Alhamdulilah..terima kasih Allah buat Ashabul Kafi lupa sakit, kepedihan dan kekecewaan namun semuanya ada hikmahnya.


Kita kena juga melupakan sesuatu peristiwa yang berlalu maka masa lalu biarlah berlalu supaya apa harapan yang belum menjadi kenyataan dapat kita capai dengan kekuatan di atas peristiwa itu...

Maka perlunya kita memanfaatkan waktu kejadian itu dan saat-saat kau sedang menjalaninya

Pepatah cina ada menyebut janganlah anda menggambarkan sebuah jambatan sebelum anda melaluinya.

RENUNGKANLAH

Wahai anak adam, hidupmu Cuma tiga hari je….hari kelmarin yang telah berlalu,hari esok yang belum tiba dan hari ini saat kau menjalaninya, maka bertaqwalah kepada Allah dalam menjalaninya.

Merenunglah dan bersyukur

Yang lalu, biarlah berlalu

Hari ini milik anda

Masa hadapan akan datang dengan sendirinya

Jadikan kritikan tajam sebagai penghormatan

Berharaplah Akan Datang sendirinya

Jadikanlah kritikan tajam sebagai penghormatan

Berharaplah redha Allah semata

Berbuat baik kepada orang lain akan melapangkan dada

Usirlah kekosongan dengan kesibukkan

0 nukilan pembaca:

all about me

Sharing is Caring...
Blog ni adalah medan perkongsian seorang blogger bernama ASHABUL KAFI bersama teman2 blogger...
semoga kita selalu tabah dalam meniti perjalanan hidup ini...
ape2 hal..nak sharing story..
juz mail me.. : asia_cinta@yahoo.com